לא לכל אדם יש הזדמנות ללמוד צניעות.
ולא לכל אדם יש הזדמנות שהמורה שלו יהיה רונאלדיניו.
וכן, אם אתם תוהים, זה לגמרי היה שיעור פרטי.
ומעשה שהיה כך היה.
השנה היא 2006. שנה קודם לכן הפכתי, במהלך שאני מתקשה להסביר איך הוא קרה והיה מורכב מכל כך הרבה תתי מהלכים ממוזלים שקרו בבת אחת, לאחד מפרשני הספורט הבכירים של ידיעות אחרונות. הייתי משוחרר טרי מהצבא וכתבתי את אחד משני טורי הפרשנות של המשחק המרכזי של ליגת העל, ובואו נתנסח בעדינות שזה לא גרם לי להיות מאוד צנוע.
אפשר גם להתנסח לא בעדינות, כמובן, ולהגיד שבאותה תקופה הייתי חתיכת אסהול שהשתן עלה לו לראש.
כי אני ולא מלאך ולא שרף אמרתי לכל השחקנים הישראלים הגדולים, מאבי נמני ועד שמעון גרשון, בדיוק איך הם היו במשחק האחרון. אני ולא מלאך ולא שרף חילקתי טיפים לג׳ובאני רוסו והרצתי דאחקות על איציק זוהר ואלון מזרחי. תוסיפו לזה את העובדה שהייתי פרשן הספורט הצעיר ביותר בהיסטוריה של העיתון, ואני באמת המום שלא חטפתי איזו פגיעת ראש מרוב תעופה עצמית באותן שנים.
יום אחד – פעם דברים כאלה פשוט היו קורים בעיתונות – התקשרו מהמערכת ואמרו שיש איזה שיתוף פעולה עם חברת לא זוכר איזה, קרלסברג או אודי או משהו, ובמסגרתה הם מבקשים שאטוס לברצלונה לארבעה ימים כדי לבלות אותם עם רונאלדיניו לראיון עומק.
כמובן שאמרתי שאני אחשוב על זה ואחזור אליהם, וניתקתי.
ככה הוא הסתכל עלי, רק בלי החיוך. רונאלדיניו
גם אם אתם לא חובבי כדורגל גדולים, אתם בטח יודעים מי זה רונאלדיניו, שהיה השחקן הטוב בעולם בשנים האלה. ולא, זו לא דעה שלי, זו פיפ״א קבעה. אנחנו מדברים על שחקן שהיה חלק מקבוצה היסטורית שכללה, בין היתר, את צ׳אבי וסמואל אטו ודקו ו-ואלדס.
ואני יודע שחסר לכם איזה שם, ליאו משהו, אבל רגע, תיכף נגיע אליו.
התוכנית הייתה פשוטה: במשך יומיים רונאלדיניו – כן, הוא ולא אחר – יראה לי את העיר ואת המועדון. לא, לא ל״קבוצה של עיתונאים״. לי. אישית. ואני, בתמורה, אשאל אותו שאלות. אין לי מושג למה הכתבה הזו קרתה, והתשובה היחידה שעולה לי היא שאלוהים, כנראה, ממש אוהב אותי. אין לזה שום הסבר הגיוני אחר.
רונאלדיניו, יש לציין, התגלה כבחור סופר נחמד ללא טיפת יכולת לקרוא שעון, וככה התייבשתי שש שעות במסעדה עם היחצ״ן עד שהוא הגיע לחמש דקות ואת הסיור המשותף בראמבלאס עשיתי לבד. אבל בשעות שהוא כן פינה לטובת הכתבה הזו הוא היה אדיב ומצחיק וענה בכנות, וביום שבו הגעתי למועדון הוא עלה על גדותיו ועשה לי סיור במתקן וגם הכיר לי את כל השחקנים האחרים.
אחת מהתחנות בסיור הייתה לצפות באימון של הנוער של ברצלונה, שם התאמן אחד, נו, אתם יודעים נע. הוא אמנם כבר עלה לבוגרים, אבל עדיין התאמן עם הנוער, כי לא רצו, כפי שרונאלדיניו הסביר לי, שהוא יתפוס תחת.
אבל אתם יודעים מי לא התאמן עם הנוער וכן תפס תחת? בדיוק.
כי אני, גבירותיי ורבותיי, ראיתי את הילד הזה באיזה משחק או שניים.
וא-ני, גבירותיי ורבותיי, לא התרשמתי ממנו.
לא שלא היה לו כשרון ברגליים. היה לו. אבל ל-דעתי המקצו-עית הוא לא מסר מספיק מהר ואהב קצת יותר מדי את הכדור. וא-ני ראיתי אותו משחק ומה אגיד לכם, א-ני לא נפלתי מהכסא.
ואם אתם כן נפלתם מהכסא ממנו זה בגלל שאתם פשוט לא פרשני ספורט בכירים, זה הכל.
אז ככה זה היה. רונאלדיניו ואני ישבנו על הספסל הכי גבוה ביציע ואכלנו תמרים משקית שהוא הביא. הוא הצביע על כל מיני שחקנים וצחק עליהם. לפעמים גם בקול רם מאוד. אבל כשהוא הצביע על מסי הוא אמר ״זה יהיה השחקן הכי גדול של ברצלונה״.
ואני – וזה ציטוט מדויק – עניתי לו: ״פחחחחחחחח״.
הוא הסתכל עלי בהלם. נוטף בטחון עצמי שרק גבר צעיר בן 23 הסברתי לברזילאי שכנראה אינו מבין דבר וחצי דבר בכדורגל שהילד לא משחרר כדורים, לא עושה הגנה וש – סליחה, זה קצת קשה לי לכתוב את זה מבלי להתחבא מתחת לספה מרוב בושה – לא יצא ממנו כלום.
רונאלדיניו לא אמר שום דבר במשך כמה שניות. הוא הסתכל עלי. הסתכל על התמרים. שוב עלי. היה כל כך שקט עד שאני בטוח שאני האדם היחיד על הפלנטה שיודע איזה קול עושה תמר. בסוף הוא אמר: ״מוזר, חשבתי שאתה מבין בכדורגל״, ומאותו רגע תמו יחסינו.
רונאלדיניו לא אמר שום דבר במשך כמה שניות. הוא הסתכל עלי. הסתכל על התמרים. שוב עלי. היה כל כך שקט עד שאני בטוח שאני האדם היחיד על הפלנטה שיודע איזה קול עושה תמר. בסוף הוא אמר: ״מוזר, חשבתי שאתה מבין בכדורגל״, ומאותו רגע תמו יחסינו.
כאילו, הוא נשאר איתי כי הוא היה חייב, אבל הבחור הצוחק והדברן הסיר את החיוך שלו, שתק ואת הקור שנשב ממנו אפשר היה להרגיש גם עד מדריד.
בדיעבד, כמו שאתם יודעים, הסתבר שאני צדקתי ורונאלדיניו טעה. מסי הפך לשחקן בינוני שאיש לא מכיר וחוץ מ-12 אליפויות, שבעה גביעים, ארבע זכיות בליגת האלופות, זכייה בקופה אמריקה וזכייה במונדיאל הוא באמת לא עשה כלום בכדורגל.
אבל בסדר, לא כולם יכולים לראות את הנולד כמוני.
עברו כמעט עשרים שנה מהרגע הזה, והוא עדיין מביך אותי באותה עוצמה בדיוק, ובצדק, אבל הוא גם לימד אותי שיעור חשוב מאין כמוהו. ומאז, בכל פעם – וזו פעם ביום בשנים האחרונות – שתלמיד או תלמידה ניגשים אלי בחיל ורעדה ושואלים אותי מה אני חושב על הרעיון שלהם לספר, אני עונה להם באותן שלוש מילים: אני לא יודע.
אם אתם כותבים מתחילים, אני מאוד רוצה להגיד לכם שאני לא חושב שאף אחד, אף פעם, צריך לשאול מישהו אחר מה הוא חושב על הרעיון שלו. אני לגמרי חושב שאם אתם מאמינים בעצמכם זה מספיק. אני חושב שאף אחד לא יודע כלום.
ואני חושב שאם אתם כבר בוחרים לשאול מישהו מה דעתו על משהו עתידי, אז עכשיו גם אתם יודעים שזה יכול להיות כל אחד על הפלנטה, רק לא אני.
בתמונה: רונאלדיניו ואני לפני שעלינו למגרש האימונים של הנוער. אחר כך הוא כבר לא חייך יותר.
איך מתחילים לכתוב?
מצטרפים לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלי
ומקבלים את הטור השבועי, עדכונים בלעדיים, הנחות שוות ותרגילי כתיבה
הספר היחיד שהספר שלכם צריך עכשיו ב-59 ש״ח בלבד
תוכנית הליווי הדיגיטלית שתלמד אותך לתכנן את הספר שלך בשישה שבועות בלבד
הסדנה המובילה והגדולה בישראל לכתיבה בגוף ראשון
בינתיים אנחנו במקום השני בהאזנות בקטגוריה שלנו, אבל איתך ניקח את המקום הראשון
הצטרפו לניוזלטר שלי, וקבלו המלצות, הטבות ושלל טקסטים משובחים
למה שלא תקראו עוד משהו?
אני פותח וולוג. הפעם באמת
אחרי בר המצווה שלי ביקשתי מההורים שלי רק בקשה אחת: אני רוצה מצלמת וידאו אמיתית.
בגלל שאני יודע שיש בקבוצה הזו גם כמה בני תשחורת שלא מבינים למה פשוט לא צילמתי עם הטלפון, אני אזכיר שבר המצווה שלי הייתה לפני 27 שנה. צילמנו בפילם, הסרטנו על קלטות וידאו ומצלמות וידאו היו המזוודה הענקית והבלתי ניתנת להרמה שאבא שלי היה מביא הביתה בחופשים. עד היום יש לנו כמה סרטונים שלי כילד בכל מיני גינות, ועד היום אני מעריץ את אבא שלי שסחב מצלמת פנסוניק שחורה ועצומה על הכתף רק כדי לתפוס כמה זכרונות.
אבל דור חדש של מצלמות, בהובלת סוני, כזה שכונה camcorder, עשה שמות בעולם מצלמות הוידאו, ותמורת מחיר שערורייתי מאוד של 14,000 שקל גם אתה היית יכול להיות הבעלים הגאה מאוד של המצלמה הקטנה שצילמה באיכות 240 פיקסלים והייתה יכולה להכיל 45 דקות שלמות של וידאו על קלטות VHS קטנות (180 ש״ח הקלטה, אינעל העולם), שנראו אז כמו פלא מודרני. לא פחות.
היה שלום, לוזר
אאאלף. ״אבא שלי ממש טוב בארץ עיר״, הוא אלוף הארץ עיר״, עידו מצהיר בפני בן הדוד שלו כשאנחנו מתיישבים לשחק, ואני חייב להודות במלוא הצניעות שהוא לא מאוד טועה. אבא שלו נושא ידע כללי עצום שלא עזר לו בכלום בחיים, מלבד בטריוויה ובארץ עיר.
אלא שכבר כמה שבועות המוח של אבא של עידו ריק.
זאת אומרת, לא בדיוק ריק. למעשה, המוח של אבא של עידו מרגיש קצת כמו מכשירי הווקי טוקי הישנים של פעם: רעש סטטי, מדי פעם עוברת איזו הברה לא ברורה, מעין חצי מחשבה, שאחריה מגיע ״מה?״ וניסיון להבין מה זה היה, ואז שוב רעש סטטי. מה שעובד, עובד על אוטומט. מה שלא עובד, ובכן, לא עובד. כבר כמה שבועות שאני מרגיש שאני שוכח מילים, שוכח מקומות, נתקע באמצע משפט. רותם אומרת שקוראים לזה טפשת מלחמה כמו טפשת הריון, שהמוח כל כך עסוק עד שהוא לא מצליח לתפקד, אבל זה בסדר, בארץ עיר אני אלוף. ארץ עיר זה על אוטומט. את זה אני עדיין יכול לעשות לעשות.
אללללף.
סטופ.
נ׳.
הכרזת העצמאות שלי
את רוב שנות העשרים שלי ביליתי ליד הטלפון, מחכה לשיחה.
אני לא אומר את זה כמטאפורה או הגזמה. באמת שלא. אם הייתי עושה סטטיסטיקה מדויקת אני חושב, שהיינו מגלים ביחד שלמעלה מ-40% מהעשור הזה ביליתי בהבטה במסך הטלפון ובניסיון לשדר לו שיצלצל.
הייתי בחור צעיר עם חלומות זקנים, ואחרי שמאז שזכרתי את עצמי חלמתי להיות תסריטאי ותמיד אמרו לי שאני קטן מדי לכתוב לטלוויזיה, החלטתי להסתער על החלום הזה בכל הכוח. בעזרת קשרים משונים במיוחד מצאתי סוכנת משונה במיוחד שישבה ברמת השרון והיא השיגה לי מה שהיה מכונה אז ואין לי מושג אם בכלל מתקים היום, ״טסטים״.
טסטים, כשמם הם, הם מבחנים כדי להתקבל לסדרות. התהליך היה פשוט: נוסעים לרמת השרון כדי לקבל את הניירות, כי אז עוד אפשר היה להיות סוכנת ולהגיד ״אין לי מייל, אני נגד זה״, מקבלים איזו דרישה סטנדרטית לסצינה, כותבים את הדבר הכי טוב שיש לך, מדפיסים, מהדקים, נוסעים שוב לרמת השרון – ואז יושבים ליד הטלפון, ומחכים לתשובה.
לפעמים היא מגיעה למחרת. לפעמים אחרי שבוע.
לפעמים אף פעם.
התקף החרדה הראשון שלי (פרק מתוך ״חף משפע״)
אאאלף. ״אבא שלי ממש טוב בארץ עיר״, הוא אלוף הארץ עיר״, עידו מצהיר בפני בן הדוד שלו כשאנחנו מתיישבים לשחק, ואני חייב להודות במלוא הצניעות שהוא לא מאוד טועה. אבא שלו נושא ידע כללי עצום שלא עזר לו בכלום בחיים, מלבד בטריוויה ובארץ עיר.
אלא שכבר כמה שבועות המוח של אבא של עידו ריק.
זאת אומרת, לא בדיוק ריק. למעשה, המוח של אבא של עידו מרגיש קצת כמו מכשירי הווקי טוקי הישנים של פעם: רעש סטטי, מדי פעם עוברת איזו הברה לא ברורה, מעין חצי מחשבה, שאחריה מגיע ״מה?״ וניסיון להבין מה זה היה, ואז שוב רעש סטטי. מה שעובד, עובד על אוטומט. מה שלא עובד, ובכן, לא עובד. כבר כמה שבועות שאני מרגיש שאני שוכח מילים, שוכח מקומות, נתקע באמצע משפט. רותם אומרת שקוראים לזה טפשת מלחמה כמו טפשת הריון, שהמוח כל כך עסוק עד שהוא לא מצליח לתפקד, אבל זה בסדר, בארץ עיר אני אלוף. ארץ עיר זה על אוטומט. את זה אני עדיין יכול לעשות לעשות.
אללללף.
סטופ.
נ׳.
ארץ-עיר, שנה למלחמה
אאאלף. ״אבא שלי ממש טוב בארץ עיר״, הוא אלוף הארץ עיר״, עידו מצהיר בפני בן הדוד שלו כשאנחנו מתיישבים לשחק, ואני חייב להודות במלוא הצניעות שהוא לא מאוד טועה. אבא שלו נושא ידע כללי עצום שלא עזר לו בכלום בחיים, מלבד בטריוויה ובארץ עיר.
אלא שכבר כמה שבועות המוח של אבא של עידו ריק.
זאת אומרת, לא בדיוק ריק. למעשה, המוח של אבא של עידו מרגיש קצת כמו מכשירי הווקי טוקי הישנים של פעם: רעש סטטי, מדי פעם עוברת איזו הברה לא ברורה, מעין חצי מחשבה, שאחריה מגיע ״מה?״ וניסיון להבין מה זה היה, ואז שוב רעש סטטי. מה שעובד, עובד על אוטומט. מה שלא עובד, ובכן, לא עובד. כבר כמה שבועות שאני מרגיש שאני שוכח מילים, שוכח מקומות, נתקע באמצע משפט. רותם אומרת שקוראים לזה טפשת מלחמה כמו טפשת הריון, שהמוח כל כך עסוק עד שהוא לא מצליח לתפקד, אבל זה בסדר, בארץ עיר אני אלוף. ארץ עיר זה על אוטומט. את זה אני עדיין יכול לעשות לעשות.
אללללף.
סטופ.
נ׳.
אבא פה
״אבא״, הוא נצמד אלי לחיבוק חזק מאוד, ״אני מפחד״.
מחוץ לממ״ד שרקו הטילים האיראניים. או העיראקיים. או הטיל התימני הבודד והיצוגי שהם תמיד שולחים. או המטח מעזה. או הטילים מלבנון. מי זוכר. מי מבדיל.
מי סופר כבר מה שולח אותנו לממ״ד בשבועות האחרונים.
ובכל זאת, הפיצוצים אכן היו חזקים מהרגיל, והאמת היא שגם אני הייתי משוכנע שכשנצא מהממ״ד – אם נצא, זאת אומרת – נגלה שמהשכונה שלנו נשארו חורבות ואש ותמרות עשן. ככה זה נשמע מהממ״ד הפעם.. אז אילה כבר יושבת עלי באופן קבוע בכל אזעקה, אבל הוא בדרך כלל שומר על מרחק ועל פאסון ובעיקר על האייפד, אבל פתאום הוא בא, שם את הראש ולחש ״אבא, אני מפחד״.
ואני עניתי לו במשפט מאוד מוזר שכאילו יצא ממני באיזה אינסטינקט אבהי שלא ידעתי שיש לי: ״אין לך מה לפחד, חמודי, אבא פה״.
וזה משפט מאוד משונה, כי לדעתי חוץ מ״חמודי״ אין בו מילה אחת שהיא אמת.
יש לו מה לפחד. יש לו מלא מה לפחד.
ואבא לא פה.